Het idee - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Tiny &Frans - WaarBenJij.nu Het idee - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Tiny &Frans - WaarBenJij.nu

Het idee

Door: Tiny &Frans

Blijf op de hoogte en volg Tiny &Frans

27 Maart 2024 | Nederland, Hoofddorp

Het idee is om vanaf koningsdag een rondje om de Zuiderzee te fietsen. De eerst stop zal in Hoorn zijn om dan via Enkhuizen, Medemblik, Den Oever naar Friesland te gaan. Vervolgens via Lemmer, Urk, Harderwijk en Weesp weer naar huis te komen. Ongeveer 500km aan fiets plezier wat met een week wel moet kunnen. Dus hopen op mooi weer.

We houden julle op de hoogte.

Ps Scroll naar beneden voor ons verslag.

• 27 April 2024 - 21:04

Johan:

Have fun.... duimen voor iets drogere dagen!

• 28 April 2024 - 08:24

Iiesbeth En Monique:

Suc6 .[e-1f48b][e-1f308][e-2764]️

• 28 April 2024 - 20:21

Jeroen Post:

We hebben aan jullie gedacht, vanmiddag, tijdens het uitlaten van Polle en Jolanda..[e-1f600]. Myriam en ik vroegen ons al af of jullie de wind mee hadden. We winden het knap van jullie.

Verslag uit: Nederland, Hoofddorp

Rondje zuiderzee

Het wordt nu wel serieus. Zaterdag 27 april, koningsdag willen wij beginnen aan onze eerste fietsvakantie. Na vorig jaar 2 x een weekend te hebben uitgeprobeerd willen we nu om de voormalige Zuiderzee fietsen. Langs dijkjes en dorpen, door bossen en weilanden maar met het water altijd in de buurt, zal de tocht de 500km wel halen.
Hopende op goed fiets weer hebben wij er zin in.

DAG 1
Twee uur later dan gepland, vanwege het slechte weer, gaat ons avontuur beginnen. Volgepakt fietsen we via Aalsmeer en Amstelveen naar Amsterdam. Een gezellige koningsdag strekt zich uit op het water van de Amstel. Boten vol met oranje en muziek varen aan ons voorbij als we ons eerste broodje eten. Bij camping Zeeburg zien we ons eerste route bordje. De reis gaat nu echt beginnen. Via Durgerdam en Ransdorp (het lijkt de Donald Duck wel) rijden we naar Monnikendam, Volendam en Edam. Via wat omleidingen bereiken we om 17.00 uur Hoorn en onze B&B voor 1 nacht.
Het weer krijgt een 8. Na ons verlate vertrek hebben we prima fietsweer gehad. Die paar spettertjes op de laatste km nemen we voor lief. Nu lekker eten en straks slapen zodat we morgen weer verder kunnen.
Afstand vandaag 94 km totaal 94 km

DAG 2
Na een nacht heerlijk geslapen te hebben en een voedzaam ontbijt worden we om 09.45 uur door onze gastvrouw en gastheer uitgezwaaid. Met een flinke wind tegen beginnen we aan onze tocht naar het mooie Enkhuizen. Met steeds het IJsselmeer aan onze rechterkant fietsen we over de kronkelige dijk om tenslotte langs de stadspoort het vissersstadje binnen te fietsen. Via de Drommedaris, het openlichtmuseum en Sprookjes Wonderland, verlaten wij het stadje op weg naar Medemblik. Daar nog wat boodschappen gedaan voor het ontbijt van morgen. We lunchen vlakbij het stationnetje van de stoomtrein. Tijdens het lunchen spreken we twee mensen die hetzelfde rondje aan het fietsen zijn. Die gingen snel door want ze wilden de fietsbus van 14.30 halen. Wij zijn al blij als we de fietsbus van 15.50 nog halen. Of het door onze uitstekende conditie komt of door de stevige meewind die we hadden, maar wij waren ook nog op tijd voor de vroege fietsbus.
Dus lekker vlot in Friesland aan gekomen en vroeg op onze eerste camping gearriveerd. Nou ja, camping? Het is wat rommelig zullen we maar zeggen.
Koken doen we in de schuur want het waait nogal en door het open landschap waait anders de ravioli uit de pan voordat het klaar is. Zo lekker douchen, samen tafeltennisen, nog wat drinken en snacken en dan optijd de slaapzakken in.
Het weer krijgt vandaag wederom een 8. Het was wel ietsjes minder zonnig maar het was droog en de meewind was leķker meegenomen.
Afstand vandaag 79km. Totaal 173

Dag3
Na onze eerste nacht in ons tentje loopt na een koude nacht om 8 uur de wekker af. Frans zet koffie en Tiny ruimt de tent op. Na een gezamelijk ontbijt rijden we om 10.00 uur de "camping" af. De wind is ons ongunstig gestemd vandaag. We zetten koers naar Workum waar we bij Folkerts heerlijk op het terras in het zonnetje genieten van een kopje koffie met gebak. Vol goede moed stappen we daarna weer op het stalen ros om via Hindelopen naar Stavoren te rijden. Hier kopen we een lunch om vervolgens op zoek te gaan naar het Vrouwtje van Stavoren. Nergens te vinden, dus toen maar op een dijkje van onze lunch genieten en een foto van een replica van het vrouwtje van Stavoren gemaakt. Verder rijden we weer over het glooiende landschap en langs de Rode klif en voor de afwisseling door het Rijster Bosch. Lemmer is onze bestemming voor vandaag, een mooi dorp vol van watersport gebeuren. We vinden een super mooie camping waar we een ruime plek krijgen. We zetten snel de tent op zodat we nog boodschappen kunnen doen. Noodles staan er op het menu met ui, prei en kip. Na de afwas en de douche, kruipen we in het recreatie verblijf met een nootje en wat te drinken
Het weer krijgt vandaag een toch een 8. Eigenlijk een 9 voor de zon maar door de tegenwind was het toch iets minder.
Afstand vandaag 73 km Totaal 246km

Dag 4
Vannacht en vanmorgen regende het. Niet hard maar je zou er wel nat van worden. Dus maar even blijven liggen tot het droog is. Ontbijten bestaat uit aardbeienkwark met cruesly, we eten in de schuur. Tent inpakken en gaan. 10.00 uur fietsen we de camping af op weg naar de supermarkt voor onze lunch. Daarna pakken we de route op richting Schoterzijl en Kuinre. Veel over de oude Zuiderzeedijkjes maar inmiddels liggen die dijkjes midden in de polder. Bij Baarlo vinden een mooie plekje om te lunchen. Lekker in de luwte van de dijk. Na een paar km komen we in Blokzijl, ook een oud havenstadje. Hier halen we de boodschappen voor het avondeten. We eten chili con carne dus rij maar niet achter ons morgen. Via Vollenhoven rijden we naar het Zwarte Meer en bij het tinyhuisje de dijk naar beneden. We rijden zo onze camping van vandaag op. We zoeken even en dan komt de boerin naar buiten. We zijn de eerste gasten van dit jaar maar we zijn zeker welkom. Het is meer een achtertuin dan een camping. Lekker kleinschalig en alles prima in orde. We zetten de tent op en genieten nog ff van het zonnetje. Koken eten en douchen en zo nog een wandelingetje. Vanavond kunnen we voor het slapen gaan nog even in de serre zitten en dan naar dromenland.
Het weer vandaag krijgt een 9. Ondanks de regen vanmorgen en de wind tegen, zaten we aan het eind van de dag in onze kortebroek in de volle zon.
Afstand vandaag 51km. Totaal 297

Dag 5
Na een zorgeloze nacht werden we rond 8 uur wakker. We hebben de camping nog steeds voor ons alleen. We zetten koffie, pakken het tentje in en ontbijten en gaan op pad. Wat een teleurstelling toen bleek dat Tiny haar fiets defect bleek.. Geen snelheidsmeter, geen afstandsmeter maar ook GEEN ONDERSTEUNING. Gebeld naar een fietsenmaker maar de ene alleen 's avonds open en de ander alleen op afspraak. Maar niet vandaag want het was mooi weer en zijn vrouw wil ook wel eens wat. Dus maar doorfietsen volgens de route. Langs 2 oude havens, Kraggenburg en Schokland. Die havens deden in vroegertijd dienst als noodhaven als het spookte op de zuiderzee. Daarna via kampereiland naar kampen. Werderom op zoek naar een fietsenmaker. We worden super aardig geholpen maar het probleem kon hij niet oplossen. Hij waagde nog een telefoontje naar de boschfabrikant in Duitsland maar ja, 1 mei, dag van de arbeid dus gesloten. Door fietsen dan maar naar Elburg en daar op zoek naar een camping. Camping landgoed Old Putten is het geworden en nog wel op het natuurkampeerterrein. Ik heb Tiny maar een beetje verwent door lekker op een terrasje te eten.
Het weer ktijgt vandaag een 10 . Heerlijk zo met het zonnetje en weinig wind
Afstand vandaag toch 73 km zonder ondersteuning voor Tiny. Totaal 370

Dag 6
Na een rustige nacht op de natuurcamping worden we om 8 uur gewekt door een specht en andere vogel geluiden. Een mooie zonnige dag breekt aan en de koffie wordt weer gezet. Onze buren, een gezin van 5, blijkt dezelfde route te fietsen. Begonnen in Monnikendam en met de klok mee, net als wij. Gelijktijdig vertrekken we van de camping maar al snel zijn ze in sneltreinvaart aan de horizon verdwenen. Later halen ze ons weer in en nog weer later zitten ze aan de kant van de weg en nodigen ze ons uit voor een grote punt appeltaart. Die hadden ze toch over.
Na ons vertrek uit Elspeet fietsen wij in de richting van Harderwijk waar we onze koffiestop houden bij het Dolfinarium. Daarna gaan we verder om ten zuiden van Harderwijk "een cruise" te maken naar Zeewolde. We moesten 20 minuutjes wachten op de veerpont dus alle tijd.
In Zeewolde doen we de boodschappen voor de lunch en rijden we verder door het bos naar de brug bij de Nijkerkersluis. Gelijk rechtsaf naar het oude stoomgemaal Hertog Reijnout en door naar Bunschoten Spakenburg. Bij de Jumbo konden we nog het avond eten inslaan en daarna opweg naar Eemdijk waar wij hoeve Buitenrust als overnachtingscamping hebben uitgekozen.
We vinden een mooi plekje op het veld waarna we snel de tent opzetten vanwege het naderende onweer. Koken doen we onder de overkapping bij de wasbakken. Het dinner wordt in de recreatie ruimte genoten, waar we de hele avond kunnen verblijven.
Het weer krijgt wederom een 10. Gelukkig hebben we zonnenbrand bij ons.
Afstand vandaag 64 km, totaal 434 km